10 november • 12.45 - 17.30 uur

digiTaalvrijwilligersdag

12.45 – 13.15
Inloop met koffie/thee
13.15 - 13.30
Ontvangst door dagvoorzitter
13.30 – 14.30
Plenaire inleiding door Marian Janssen, initiatiefnemer wervingsprogramma ‘Klasse’
14.30 – 15.15
Eerste ronde workshops
15.15 – 16.00
Pauze
16.00 – 16.45
Tweede ronde workshops
16.45 – 17.15
Culturele afsluiter door Sahand Sahebdivani, Nederlandse verhalenverteller van Iraanse komaf
17.15 - 17.30
Afsluiting

Workshops

1. Aan de slag met creatieve werkvormen

Karlien van den Brink, taalconsulent Taal Doet Meer

In deze interactieve workshop leer je hoe je, zonder lesboek, kunt bouwen aan de taal en het zelfvertrouwen van jouw deelnemers. De tips die worden gegeven en de oefeningen die we doen, kun je direct inzetten in je eigen taallessen: van spelletjes tot samen gedichten maken en van rekenoefeningen tot knip - en plakwerk. Geschikt voor elk taalniveau!

2. Mobiele telefoon als lesmateriaal

Wendelijn Volbehr, taalconsulent Taal Doet Meer

Op zoek naar inspiratie voor je taalcoaching? Wil je je deelnemers makkelijker laten spreken en soms niet even uit een boekje werken? In deze workshop krijg je tips hoe jij je mobiele telefoon kan gebruiken voor actieve werkvormen. Je ontdekt hoe je geschikt audio‑ en beeldmateriaal gebruikt en je ervaart hoe deelnemers op een speelse manier kunnen oefenen. Ontdek de mogelijkheden van de mobiele telefoon en maak je taalbijeenkomsten nog gevarieerder en persoonlijker!

3. Positieve gezondheid

Carry Northolt en Helen Cramers, Indekerngezond

Positieve Gezondheid is een manier van denken en werken waarbij de focus ligt op veerkracht en op wat iemands leven betekenisvol maakt. Wil je op een leuke en praktische manier kennis maken met Positieve gezondheid? Kom dan naar onze workshop. We gaan het spinnenweb-gespreks­diagram invullen en laten je zien hoe je zelf je gezondheid ervaart. We geven je kort wat ideeën hoe je in gesprek kunt gaan over gezondheid. Vooral kwaliteit van leven en zingeving worden gezien als belangrijke elementen zijn om je gezond te voelen.

4. Interculturele communicatie

Dagmar Willemse

Wat is volgens jou goede communicatie? En wanneer ben je nog op tijd en wanneer ben je echt te laat? Het leren van een nieuwe taal betekent vaak ook het leren van een nieuwe cultuur. Om de cultuur van een ander te begrijpen is het belangrijk je bewust te zijn van je eigen normen en waarden. Je leert ‘de ander’ alleen kennen, wanneer je ook je eigen cultuur onder de loep neemt. Tijdens deze interactieve workshop ga je aan de slag met zowel de ‘eigen’ cultuur als die van ‘de ander’ en vergroot je je kennis over verschillende dimensies waarop culturen van elkaar kunnen verschillen. Dagmar Willemse geeft sinds 2016 met veel enthousiasme NT2-les op verschillende taalscholen. Daarnaast werkt ze als auteur van NT2-lesmethodes voor uitgeverij KleurRijker en geeft ze workshops over interculturele communicatie aan (taal)vrijwilligers.

5. Omgaan met meertalige gezinnen

Sharon Unsworth, taalwetenschapper Radboud Universiteit Nijmegen

Steeds meer kinderen in Utrecht worden meertalig opgevoed: één of beide ouders spreken een andere taal dan het Nederlands en het kind leert Nederlands op de kinderopvang of school. Een kind meertalig opvoeden gaat vaak niet vanzelf. Als je als vrijwilliger bij een meertalig gezin over de vloer komt, krijg je soms vragen waar je de antwoorden niet op weet. Is het beter als ouders zich concentreren op het Nederlands? Zijn drie talen te veel voor één kind? In deze workshop geeft dr. Sharon Unsworth je antwoord op deze vragen. Sharon doet aan de Radboud Universiteit onder­zoek naar de taalontwikkeling van meertalige kinderen. Ze is ook moeder van twee (meertalige) kinderen. Werk en privé komen samen in haar podcast Kletsheads, een podcast over meertalige kinderen voor ouders, leerkrachten en logopedisten.

6. Vinden, benaderen, werven van deelnemers

Marian Janssen, Klasse!

Deze workshop is een vervolg op de inleiding van Marian Janssen. In deze workshop gaat ze dieper in op de methodiek KLASSE!, waarin het vinden, benaderen en werven van deelnemers centraal staat. KLASSE! richt zich op de groep Nederlandstalige laaggeletterde en brengt deze deelnemers minutieus in beeld en inventariseert de leervraag; daarop worden mensen aangesproken.De deelnemer staat centraal. Alle materialen van KLASSE! zijn te vinden op ikwildatleren.nl en gratis te gebruiken.